Harc és művészet. Sokaknak érdekesen fest egymás mellett ez a két szó, számomra azonban valahogyan mégis szervesen összetartoznak. Az évek során jó néhányszor kérdezték már tőlem, hogy hogyan is függ össze a kettő, milyen gondolkodásmód, életérzés szükségeltetik ahhoz, hogy ez a két egyáltalán nem azonos területet lefedő szó mégis fedésbe kerüljön egymással, összekapcsolódjanak, egy fogalmat alkossanak, egy értelmet nyerjenek.
A megoldás a művészet szóban rejlik, és nem szükséges most csak a harc művészetére összpontosítani. Talán furcsán hangzik, de a harcművészetek űzése számomra nagy segítséget jelentett a tisztán szellemi művészet, az írás művelése során is. A művészet lényege az alkotás, az önkifejezés; az, hogy önmagunk kvázi megsokszorozásával, maradandóbb formába öntésével tovább fennmaradjunk. Minden mű egyben az alkotóját tükrözi, és nem tud elszakadni tőle, ugyanúgy, ahogyan a gyermek sem a szüleitől. Tagadhatja, de elrejteni nem tudja a hasonló vonásokat, a fizikai és szellemi esszenciát, amely átöröklődik belé. Ez a speciális "gyermek" lehet a festő számára a festmény, a szobrász számára a szobor, az író számára az írás... de mit alkot a harcművész? Mi az a maradandó érték, amelyet létrehoz?
Sajnálatos módon a mai nyugati, anyagi szemléletű, versenysportban hívő világban sokszor itt sikkad el a harcművészet lényege. A harcművész művének ugyanis egyetlen anyagi megtestesülése van: a képességeinek, tulajdonságainak javítása, gyorsabbá, erősebbé, ügyesebbé, egészségesebbé válás. Ez azonban nem minden. Ahogyan a taoizmus felfogásában létezik a Yin és a Yang, a kemény és lágy, a tűz és a víz, az ég és a föld... a harcművészetekben a Műnek, az alkotásnak létezik egy másik arca is, amely igen fontos: a szellemiség. A harc sokszor nem csak fizikai, hanem szellemi síkon is zajlik. Sokszor elcsépelt frázis, hogy a harcművészet életstílus, de sokan elfeledkeznek arról, hogy az életstílus sem pusztán a test fejlesztésében és egészségében jelenik meg. Mindezen túl a test megöregszik és előbb vagy utóbb végleg elhasználódik; a szellemi érték azonban soha, sőt a genetikai öröklésnél is tisztább formában képes fennmaradni. Ezért tekint egy Mester a tanítványára úgy, mint a saját gyermekére; mert ő ugyanúgy tovább él a tanítvány gondolataiban, szellemiségében, mint azok, akik által megfogant.
Kérdezhetik egyesek: mindehhez miért van szükség a harcra? A válasz: a művészethez nincs szükség rá. A művészet ott rejlik a világ minden szegletében, a zöldellő fűszáltól kezdve tárgyak és jelenségek során át egészen a konkrét tevékenységekig, mint a futás, az úszás, a fényképezés, az írás, a festés, a képzőművészet. A harc az egyik útja a művészetnek. Amiben egyedi, hogy a harcművészet összehangolja a fizikai és szellemi fejlődést; egyiket sem hanyagolja el a másik javára, ezáltal harmóniát teremt az ember testében és lelkében egyaránt. A gyors és elegáns mozdulat olyan, mint a tökéletes gondolat: harmonikus, letisztult, érthető és minden fölösleges sallangtól mentes. Ezért nem látjuk az igazi harcművészt soha öncélúan verekedni: ha a gondolataid tiszták és igyekszel harmóniában élni önmagaddal és a környezeteddel, nincs szükséged arra, hogy fitogtasd az erődet. Ahogyan az író sem a közönségért ír, úgy a harcművész sem azért küzd, hogy másoknak vagy akár magának bizonyítsa, mennyire erős vagy jó harcos.
Ezen állapot elérése egyszerű útnak tűnik, ám aki egyszer rálépett, az nyomban felismeri: nehezebb, mint bármilyen megmérettetés az eddigi életében. Aki azonban felismeri az értékét és törekszik erre az ideális állapotra, az rálépett az útra és csak rajta múlik, hogy meddig jut el rajta.
21 megjegyzés:
Mikor szóba kerül a harcművészet, amit űzöl, sokan mondják, hogy ők bizony kerülik az agressziót.
Aki nem jár ezen az úton, az nem értheti, hogy éppen ebben az ellentétben, háborúéban és békéében rejlik az egész titka. És ez az, amiért a harc bárminél alkalmasabb útja a fejlődésnek.
Osu!
"Ki a harcos?
- aki háttérbe szorítja önmagát mások előtt,
- aki legyőzte már gátlásait,indulatait,
- aki magában hordozza a természetet és így nem féli a halált,
- aki a szívét adja érted ha kéred,ha nem kéred....és ne köszönd meg neki mert már nincs sehol,
-aki belülről szemléli önmagát és így javul,
- aki,ha feláll,leperegnek róla a hétköznapok,
- aki nem sorol osztályba csak van,
- aki nem keresi a különbséget,
- aki nem hajszolja a különbséget,és így különb mindannyiunknál...és mégis hasonlít ránk-mint kőmaszk a kőmaszkok között,
- aki lerombolja korlátait és fákat ültet helyébe,
- aki vádló és tanú a maga elleni perben,és végrehajtja az ítéletet-ami már mindig is létezett,
- kinek az ütés csak egy ütés,a rúgás csak egy rúgás,kinek a fegyver csak egy eszköz,aki maga a fegyver és az eszköz az Úton,
- aki a világot nem nehezíti kérdéssé,csak elfogadja fényeit és árnyait.Mert fényben az árny,és árnyban a fény együtt a világ,
- akinek a fény és az árny ugyanazt jelenti,
- aki hisz, mert hinni bír,és nem ő győz hanem a hite."
Mai napig nem fogalmazták meg szebben a Bushido lényegét számomra, mint ahogy a fenti idézet tette.
Eric, Ceriak. Ti melyik ágát űzitek a harcművészeteknek?
Jó néhány harcművészetet és küzdősportot űztem már, de a kung-fuban találtam meg azt, amit kerestem. Jelenleg a Wing Tsun stílust tanulom.
Én egy szamuráj stílust képviselek, leginkább katanára és pusztakézre építünk.
A legnagyobb baj az, hogy sokan fel emelik a harcot művészetté, és a harcművészetet lealacsonyítják harccá...
Jahmen
Ahogy Rembrandt festményeinek őse is egy barlangfalra fújt szénporos kézlenyomat volt, úgy gyanítom, hogy a ma ezer évre visszatekintő harcművészetek is egy parasztlengőssel kezdődtek.
Itt (is) örökségről van szó, amivel az utódok gazdálkodnak, vagy garázdálkodnak olykor. A kulcs az mindig az egyén kezében van: használja úgy, ahogy neki tetszik.
(Persze egy művész ne csináljon kommerszt, hacsak nem muszáj neki.)
Ceriak
Érdekesen hangzik. Pusztakézzel katana ellen? :D (Nincs valami weblapotok?)
Eric
Én is tanultam WT-t, de sajnos belefutottam egy olyan instruktorba, aki nagyon fiatal volt még a dologhoz, és lehúzás irányába ment el az egész.:S
Jahmen: amennyiben a harcművészet pusztakezes stílussá való leegyszerűsítéséről beszélsz, azzal mélységesen egyetértek, nem véletlenül emeltem ki a bejegyzésemben a szellem és a jellem párhuzamos fejlesztését. Ezen értelmében különbséget teszek harcos és harcművész között. (Akárcsak a M* kasztok esetén :) )
Ferenc:
ööö... van benne valami, de azért nem ilyen egyszerű a dolog. A harci küzdőstílusok a harcművészet előtt is léteztek, na ezeknek az őse volt a parasztlengő. Az első harcművészet (akkor még nem ismerték ezt a fogalmat, pusztán kungfunak, "szellemi diszciplína, kemény munka és az annak gyümölcseként megszerzett tudás" nevezték) akkor alakult ki, amikor a buddhista papok elkezdték beleépíteni a harci technikákat a mindennapjukba, hogy a testük bírja a gyakorta megerőltető, sanyargató aszkétikus meditációs gyakorlatokat, valamint hogy sikerrel megvédhessék magukat az útonállókkal szemben. Az eredeti harcművészet máig is vallás, filozófia, szellemi és testi erő egyben. A stílusok üzletté alakításáról pedig sajnos külön regénysorozatot is lehetne írni... Én a kungfut máig is önmagáért és nem a pénzért művelem.
Ferenc: én pont erre gondoltam. Sajnos manapság szinte csak instruktorokkal fut össze az ember, és mint ahogy Eric említette, a szellemiséghez jött a harc, a kűzdés.Manapság mintha meg úgy elhagyták volna.Vagy tudnátok esetleg olyan iskolákat, ahól még meditáltatnak is?
Jahmen: Nem sok olyan iskoláról tudok. Anno shotokan edzéseken tanítottak meg meditálni. Nem tudom, a mai edzéseken megteszik-e?
Jahmen
Azonfelül, hogy a WT instruktorom pénzéhes volt, amúgy "sejtette" a kung-fu szellemiségét. Ő tanított minket meditálni.
Kyokushinkai edzéseken is előfordul a "mokuso" (mokszó) vezényszó, ami a meditációt jelenti.
Szóval ez eddig három iskola, az Eric által említett-tel együtt.
Szerintem amúgy, pont fordítva történt a szellemiség-harc esetében.
Először volt a harc, aztán jött rá valaki, hogy ebből még akár lelki béke is lehet. De lehet, hogy egy újabb "melyik volt előbb" dolgot fedeztünk fel...
Eric
A shaolin kung-fu történetét én is ismerem. Viszont ott alapból állt egy komplex vallásirányzat a testmozgás mögött.
Tanulmányozás szempontjából ajánlom figyelmedbe a japán szertartásokat. (Teaszertartás, origami, virágrendezés) Bár a (Zen-)buddhizmus ott is háttérjelenség, mégsem akkora súllyal esik latba, mint a Shaolin irányzat kialakulásánál.
A lényeg szerintem: akkor csinálod jól a dolgod, ha megszűnsz önmagad lenni a cselekedet közben. Vallásirányzattól függetlenül.
Ferenc! Naná, hogy ott van a buddhizmus szellemiség a japán kultúra mögött, hisz tőlük lopták...Még az ősi tea kultúrájukat is a kínaiaknál fedezték fel, amikor háborúzgattak...Eggyetlen ősi harcművészetük, amihez a kínaiaknak semmi köze, a szamuráj, és a ninja.Bár ezek teljesen mások voltak annó.Ugye a szamurájok voltak a vezetők védelmezői, nagy harcművésznek számított mind.Az ő aljas megölésükre alakultak a ninják.Ők bérgyilkosok voltak...
Ja, amíg el nem felejtem, hallottad a karate szó eredeti értelmét? Kínai kéz! Aztán 1 okos megváltoztatta a kiejtését, ebből lett az üres kéz....no komment!
Ásd bele magad jobban a buddhizmus történelmébe, mert a shaloinok elsődlegesen papok voltak, és nem gyártottak a nagy mesterek futószallagon diákokat, mint ma! Így a To-dai-ok megtanúlhatták azt is, hogy mit miért csinálnak, rájöhettek arra is, hogy 1 harcművész teljesen máshogy gondolkodik, mint 1 harcos.
Jahmen
Nem értem, hogy jön ide ez az eredetiségvizsgálat? Semmi köze nincs a harcművészetek-filozófia-vallás témához.
(Amúgy is egyszerűbb lett volna megnevezni Indiát, mint kiindulópontot – mind vallás, mind harcművészet oldalon –, és akkor most le is zárhatnánk ezt a témát.)
"Tanulmányozás szempontjából ajánlom figyelmedbe a japán szertartásokat. (Teaszertartás, origami, virágrendezés) Bár a (Zen-)buddhizmus ott is háttérjelenség, mégsem akkora súllyal esik latba, mint a Shaolin irányzat kialakulásánál."
Erre válaszoltam.De a zen buddhizmus is a kínai chaen buddhizmusból ered. Gondoltam kiegészítelek...
Ferenc, nem ellene, hanem mellette.
Ami pedig a meditációt illeti: az első övvizsgám része volt két óra seizában.
Mindenkinek ilyen jó mesterei voltak... Nahát. Akkor biztos csak én látom úgy, hogy ez az egész 90%-ban már csak sima üzlet....
Az én mesterem annó ezért ment ki külföldre, mert nem tudta meglopni a diákjait....
A mai iskolarendszer teljes eltér az ősi, hagyományos tanításoktól. Sajnos üzleten alapszik, amit az ember vagy tud művelni, vagy nem. Nyugati világunknak a pénz az értékmérője, és ennek megfelelően mindennek számolható ára van. Én hajlandó vagyok megfizetni az árat, de pénz után ácsingózni már annyira nem. Nyitottam anno egy iskolát, de nem tudtam azonosulni az üzleti szemlélettel, én csak tanítani akartam, nem pénzt számolni. Ez így manapság nem megy, sajnos.
Jahmennel egyetértve megjegyezném még, hogy a tradicionális harcművészet gyakorlása nem csupán a filozófia és a meditáció, hanem az anatómiai ismeretek, gyógyítás, homeopátia és energetikai ismeretek elsajátításából is áll. Én magam is most igyekszem elsajátítani a régi tudást, innen-onnan tanulni, mert olyan oktatót sajnos nem ismerek, aki ilyen mélységben épít a kulturális és szellemi alapokra. Megjegyzem, én magam sokkal inkább szimpatizálok a kínai kung-fu stílusokkal, én azokban találtam meg önmagam.
Én ismertem annó 1 embert, aki még MESTERNEK számíthatott, de kiment, mert látta mivé lessz hazánkban a harcművészet. Igaza volt....
Eric mester!
Ide írok, mert éljen a blogmotor, és nincs más lehetőség (fórum, chatbox), remélem nem gond.
A Vérkővel kapcsolatban van valami publikus anyagod, elképzelésed?
Amit tudok róla: A szokásos, Shackallor adományozta Amanoviknak az Egyesség megkötésekor, de senki nem tudja mibenlétét, mire való, stb, stb. A Lanorta egy szövetség amelyik a kő szilánkjait hivatott összegyűjteni.
Kb. ennyi a fellelhető infó róla, ha valamivel ki tudnád egészíteni, azért nagyon hálás lennék.
Ferkó
Anno a Bábjáték kapcsán merülhetett fel a Vérkő neve; még utánanézek a témának és egy bejegyzés keretében ismertetem az erdeményt.
Köszönöm! Várom!
Megjegyzés küldése